Inget har förändrats

 
Denna bilden har cirkulerat en del på facebook den senaste tiden, med text till som låter ungefär såhär "Hur det har förändrats sedan femtiotalet, sjukt...". Men, enligt mig så har INGENTING förändrats. Visst, då var modeller kurviga och nu är modeller smala, klart det är skillnad i hur kvinnan förväntas se ut. Men egentligen är det exakt likadant då som nu, samhällets skönhetsideal bestämmer hur kvinnors kroppar ska se ut och vare sig det handlar om att man "ska" vara smal eller kurvig så är det fel. Alla kroppar ser olika ut, det är omöjligt för alla att se likadana ut och ingen kroppsform är felaktig.
 
På sista tiden känns det som om det blivit en grej att trycka ner smala personer och säga att det är fel att vara smal för att kvinnor "ska ha kurvor". Nej, en kvinna SKA inte ha kurvor, en kvinna SKA inte vara smal. Det enda en kvinna SKA är att få se ut som de gör utan att någon ska säga till dem att det är fel. Det känns ofta som att många försöker "försvara" de som är lite större just för att de tror att det är det rätta. Det många inte inser är att det sårar en smal person att höra negativt om sin kroppsform lika mycket som det sårar en större person att höra att de är för stora. En smal person ska inte behöva känna att de måste gå upp i vikt för att behaga samhället och en större person ska inte behöva gå ner i vikt heller. Det är samhället som behöver ändra synen på kvinnors kroppar och inte kvinnorna som ska behöva förändra sig.
 
Jag ska vara ärlig, jag har många gånger känt att jag är för smal, har för små bröst eller för liten rumpa. Jag vill inte känna att jag behöver förändra mig för att accepteras och jag tycker inte att någon annan ska behöva känna så heller. Det är inte mig utan alla jävla skönhetsideal som det är fel på. Jag är trött på att läsa kommentarer på facebook, till övervägande del skrivna av män, "kvinnor ska vara smala, det är sexigt" eller "kvinnor ska ha kurvor och goa rövar, det är äckligt när dem är smala". Visst, man får ha åsikter om vad man själv tänder på och gillar men att säga att alla ska se ut på det sättet och påstå att det är fel att se ut på något annat vis är så galet fel. Kvinnors existens går inte ut på att deras kroppar ska behaga er guys, om ni nu inte har insett det själva.
 
Avslutningsvis så hoppas jag att fler människor inser att det inte är kropparna utan idealen och inställningen till dem som behöver ändras.

Kommentarer:

1 Jenny Peeeeerssssssssson:

skriven

HELT RÄTT ELIN! du är fin precis som du är!

2 Soffan:

skriven

Bra skrivet Elin, det är så sjukt sant!!!!

3 Susanne:

skriven

Elin, Elin du har så rätt. Alla är vi vackra på vårt eget sätt. Ha det gott hjärtat. Syns imorgon kanske. Kram Susanne

Kommentera här: