Det är okej att må dåligt

Det finns alltid någon som ska döma och tro sig kunna bestämma hur dåligt man får lov att må, för det finns ju "de som har det värre". Såklart det finns! Men det är väl ingen anledning till att andra inte har rätt att må dåligt?
 
"I Afrika svälter människor och här sitter du och tycker att ditt liv suger, så himla själviskt" eller "du har ingenting att vara deppig över om man jämför med hur många andra har det, var glad över det du har istället" är exempel på meningar som jag både fått höra själv och hört andra få. Jag har aldrig sagt att jag har det värst eller att jag inte bryr mig om hur andra har det. Om jag kunde skulle jag rädda alla människor i världen från allt hemskt som finns, men det kan jag inte. Men, jag ska inte behöva be om ursäkt om jag är deprimerad och mår dåligt eller om jag ibland gråter och tycker att mitt liv är jobbigt.
Man kan inte veta vad alla människor går igenom och vad som ligger bakom deras mående och därför tycker jag inte heller att man ska säga till någon att det är fel av dem att må dåligt. När du sa till någon på alla hjärtans dag att denne inte har rätt att vara ledsen, eftersom det finns barn som inte har några föräldrar på fars- och mors dag? Den personen kanske precis blivit dumpad av sin stora kärlek eller förlorat någon den älskar och tycker det är lite extra tungt just den 14 februari. Och den där klasskompisen som alltid verkar vara lite nedstämd, och som du alltid säger till ska sluta tjura och tänka på hur andra barn runt om i världen har det? Denne klasskompisen kanske har två alkoholister till föräldrar eller blir slagen där hemma. Precis, du har inte en aning om de bakomliggande orsakerna till varför personen i fråga mår som den mår och känner som den känner och du ska därför inte säga att den inte får må och känna så. 
 
Det är ju egentligen inte konstigt att många inte vågar berätta hur de mår utan istället drar på det där fejk-leendet så fort de träffar någon, för tydligen är det ofta inte okej att må dåligt om man inte har en riktigt stark anledning till det. 
När det många människor behöver för att kunna må bättre är någon som bara visar att de finns där och inte dömer, så får de istället motsatsen slängd över sig såfort de öppnar upp sig. Så snälla, kom ihåg att ni aldrig kan veta hur andra har det och tänk efter noga innan ni kastar ur er saker som kan skada. 
 
 

Kommentera här: